Friday, August 10, 2012

Melentur buluh

Aku duduk Malaysia ja. Setahu aku kita cuma ada musim hujan ngan musim kemarau ja. Musim tengkujuh itu tambahan. Maaf kalau aku salah. Geografi aku kurang cerdik. Eh, bab bab musim ni ada dalam subjek Geografi ka? Abaikan.

Aku pelik. Aku pelik sebab anak anak aku. Aku pelik bila tengok cara tiga kanak kanak itu berpakaian. Apakah mereka bertiga berada di alam FANTASI? Pagi hari kalo hari cuti, lepas mandi suka sangat pakai baju berlengan panjang siap berstokin. Eh, dah ada musim sejuk pulak kat Malaysia? Musykil aku. Kalo hari sekolah pulak, bila balik dari sekolah terus lempaq jauh jauh baju sekolah, then sarung tshirt atau baju kembang siap berstokin lagi. Apakah ini? Aku panas berpeluh sebaldi. Tiga beradik itu steady saja. Kadang kadang siap pakai jaket atau kardigan. Aircon pun tada. Yilek. Masa nak zzz pun sama. Stokin lagi. Heh, panas lah.

Kadang kadang aku kutip stokin semua then bawak pergi sembunyi, tapi tiba tiba ada pulak stokin extra yang ntah dari mana depa jumpa. Aikk. Stokin kecemasan pun ada jugak budak budak ni. Tak faham, tak faham.

Tapi, takpalah. Aku larat, aku basuhlah. Tak kisahlah berapa banyak stokin depa nak pakai. Nanti, esok esok aku tak larat, aku hambat depa tiga beradik masuk bilik ayaq basuh sendiri stokin yang depa pakai tu. Hahah. Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Dah. Tiba tiba aku rasa bersemangat nak ajar anak anak aku yang umur empat, enam dan lapan tahun cara cara nak membersihkan kipas dan mengemop lantai. Oh ya, melipat baju sekali. Kata melentur buluh kann....hahaha.

No comments:

Post a Comment