Monday, December 21, 2009

BILA MAU BERUBAH?

Malang dan malu. Sedih dan pilu. Itu saja yang dapat aku gambarkan dengan keadaan sekarang ni. Dunia akhir zaman ni macam macam benda pelik pelik terjadi. Aku secara tak sengaja terjumpa satu group dalam FB ni yang menyokong Fatine. Apa yang aku pelik, ada perempuan yang nama pun memang dah sah sah Islam, pakai tudung pulak tu, berani bagi sokongan terang terangan dekat Fatine. Nauzubillah. Atas nama apa? Atas nama CINTA? Atas nama kasih sayang? Atas nama hak untuk mencintai dan dicintai? Apakah ini? Kalaulah sudah 100% confirm yang Fatine ni memang khunsa, mungkin lain ceritanya. Adakah Fatine semangnya dilahirkan sebagai bayi lelaki yang normal dan kemudian apabila dewasa tiba tiba mendapati ada naluri yang kuat ingin berubah menjadi perempuan?

Kalau dilihat pada group tu, berduyun duyun manusia melaung laungkan sokongan pada Fatine. Macam dah jadi selebriti pulak dia ni. Macam mana pulak dengan statement dia yang kata tak pernah tinggal amalam sebagai seorang Muslim. Come on lah. Menukar apa saja yang Allah dah beri pada kita sejak Azali kalau semata mata berlandaskan nafsu boleh ka?

MATLAMAT TAK MENGHALALKAN CARA. 
LELAKI TETAP LELAKI
PEREMPUAN TETAP PEREMPUAN
KEHIDUPAN DIDUNIA MEMANG MANIS
JANGAN SAMPAI TERPEDAYA
HANYA ADA SYURGA DAN NERAKA

Ibu mana yang tak sedih kalau anak yang ditatang dari kecik tiba tiba tersasar dari jalan yang betul. Memaafkan adalah satu perkara yang lain. Menerima dengan hati yang terbuka adalah mudah untuk seorang ibu yang memang penuh dengan kasih sayang. Mudah sangat si anak mengambil kesempatan dari kasih sayang seorang ibu. Ibu mana yang tidak sayangkan anak?

Aku harap kerajaan Malaysia bertegas tentang perkara ni. Kalau kita bukak satu pintu, akan datang 1000 orang macam ni akan datang merayu untuk menyokong dan menuntut benda yang sama benda yang sama. Jangan taksub dengan cinta . Jangan taksub dengan kasih sayang. Fikir tentang masa depan. Masa depan anak anak kita. Masa depan bakal pewaris segala apa yang kita buat sekarang. Mahukah kita lihat anak anak kita hidup dalam dunia yang dah caca marba? Lelaki dengan perempuan pun dah susah nak beza sekarang ni. Harap kerajaan dan jabatan agama Islam wujudkan satu pasukan khas yang akan menangkap sesiapa saja lelaki yang berkeliaran berpakaian menyerupai perempuan.

Aku tahu. Mesti payah. Tapi kita kena cuba sikit sikitlah. Sekarang ni kalau sesapa nak kahwin, 80% akan ambil pondan sebagai jurusolek. Artis pun sama jugak. Kalau tak disolek oleh golongan ni kononnya tak cantiklah. Tak vogue lah. Ntahlah. Kebebasan adalah penting untuk semua manusia. Allah sememangnya bagi peluang kat kita di muka bumi ini untuk bebas melakukan apa saja selagi kita tidak melanggar hukum syara'. Jangan lah melaung-laungkan kebebasan semata mata untuk hawa nafsu dan mencapai matlamat diri sendiri. Kita bukan hidup seorang diri atas muka bumi ini. Kalau kita hidup lepas bebas tanpa ada garis panduan, kita ni akan sama saja seperti binatang. Mahukah hidup seperti binatang? Tepuk dada. Bangun. Dan sedarlah.

Ini hanyalah pandangan aku. Aku hanya manusia biasa. Kalau letak aku kat tengah lautan manusia, aku ni kecik ja. Berfikirlah secara rasional. Kadangkala kita tak tahu pucuk pangkal, main ikut saja apa orang buat, apa orang sokong. Manusia kena ada pendirian tegas. Hidup kenalah atas landasan Islam. Cuba tengok keretapi. Kalau terkeluar dari landasan, alamatnya......hmmmm. Mau terbalik gerabak tu habis dengan segala isinya. Senang kata, apa yang betul, betul lah. APA YANG SALAH TETAP SALAH. Wallahualam. Sekian. Terima kasih kerana membaca.

No comments:

Post a Comment