Tuesday, December 1, 2009

Weekend : Gotong Royong

Suka sangat bila dengar bunyi ayam jantan berkokok bersahut sahutan di awal pagi. Suka sangat bila bangun pagi buka tingkap lepas tu dapat menghidu bau rumput yang harum dan wangi sebab kena simbah dengan air embum semalam. Suka sangat bila bangun pagi dapat dengar bunyi anak unggas, mak unggas, bapak unggas, nenek unggas dan segala kaum kerabat unggas berbunyi yang secara aneh tapi rasa sangat mendamaikan.

Tapi bila bukak tingkap rumah yang depan sekali, rasa susah hati sangat. Patutlah bau rumput sedap sangat. Rumput rampai dah setinggi Wani dah. Kebun sayur dah lama tak ambil peduli dah. Semak samun merata rata. Rasa macam nak buat magic bagi semua semak samun dan rumput rampai yang panjang tu terus hilang . Sejak Che Pyan yang TerCinta bertukar tempat kerja, dah tak berbudi lagi dah kepada tanah. Mana ada masa pun. Kalau harapkan aku sorang..hmmmm. Lepas ambik hasil, terus kebun kenit tu terbiar dan dibiar macam tu saja. Sampaikan buah Roselle yang masak pun malas nak kutip dah. Rasa macam malas gila tahap apa ntah. Nasib baik, ayah rajin datang petik. Kalau tidak mereputlah buah dia kat situ.

Apa nak jadi ni. Duduk dalam kampung. Tapi tak reti nak manfaatkan langsung tanah yang ada sekeliling rumah. Ni bukan hangat hangat tahi ayam lagi dah. Ni dah tahap hangit dah ni. Ni tak boleh jadi ni. Kena buat sesuatu ni. Harap harap weekend ni Che Pyan yang TerCinta lapang. Tapi kalau Che Pyan yang TerCinta lapang, mesti terkinja kinja semua anak beranak nak keluar berjalan  jalan. Takpalah Mone. Sekali kala kalau weekend melepak kat rumah apa salahnya kan. Ya lah. Ok lah. Tak pa lah. Weekend ni tak yah pi mana manalah berjalan jalan. Boleh bergotong royong dengan Che Pyan yang TerCinta kasi clear semua semak samun hutan belukar depan rumah ni. Anak anak nak main kat luar pun tak susah hati sangat.

Oklah. Bapak aku dah datang. Aku nak tengok anak anak aku sat. Anak abang aku pun ada juga hari ni. Bapak aku nak bawak cucu cucu kesayangan keluar berjalan jalan. Nasib baik Aiman still ZZzzzZZ lagi. Kalau tidak dengan Aiman sekali bapak aku angkut. AHahahahaha. Lepas tu tinggal aku kat rumah sorang sorang. Kalau duk kat rumah sorang sorang sudah tentulah aku duk menghadap benda alah ni sampai ke petang. Lepas tu main game sampai muntah hijau. Euuuww. Eh silap. Wow. Seronotnya. Tata.

No comments:

Post a Comment