Monday, July 16, 2012

Keburukan menjadi surirumah

Takda yang buruk pun. Sengaja letak tajuk macam tu. Cumanya, bila kita bertanggungjawab untuk segala urusan hal ehwal dalam rumahtangga, sangat senang untuk dikritik dan diperlekeh bila terjadi sesuatu yang tak diingini.  Contoh terbaik ialah bila anak sakit demam. Easy target sudah tentulah aku. Akulah yang salah sebab anak aku deman. Akulah yang salah sebab tak reti jaga anak. Akula salah semua.

Tolonglah ubah persepsi tak sihat tu. Mak bapak mana nak anak dia tak sihat. Habis tu aku yang duduk di rumah dan dengan rela hati Sedia Berkhidmat kepada suami dan anak anak untuk apa. Bukankah aku pilih menjadi surirumah untuk menjaga keluarga? Habis tu kenapa anak anak semua ada asthma? Kenapa kerap sangat tak sihat? kenapa kerap masuk wad? Urusan ni bukan untuk aku jawab. Aku tiada jawapan. Bagi aku soalan soalan yang begini dan berbaur macam nak memperli tak perlu dilayan. Diam itu lebih baik. Aku redha dengan apa yang Allah beri pada aku. Malah, aku kerap ingatkan diri aku supaya sentiasa bersyukur kepada Allah dengan apa yang Dia telah berikan pada kami sekeluarga. 

Keberkatan dalam hidup bukan diukur pada wang ringgit yang mengalir masuk ke dalam akaun bank kita. Hati yang tenang dan sentiasa bersyukur dalam apa jua keadaan  membuat kita lebih bahagia. Sekian. Anak aku sudah mengamuk mau makan daaa. Tata.

P/s: Saya bahagia menjadi surirumah.