Sunday, July 29, 2012

Sejak bila Facebook jadi Pakar Kaunseling?

Menjadi seorang surirumah sepenuh masa memerlukan terapi. Terapi bukan untuk pesakit mental saja. Orang yang normal juga perlukan terapi. Kadang kadang perasan diri ini Super Robot. Multitasking tuh. Normal lah berperasaan begitu kalau memilih menjadi ibu dan isteri secara 24 jam sehari. Tapi tu bukan masaalah pun. Tak perlu merungut. Senyum.

Aku rasa, mostly mesti ramai yang akan pilih terapi shopping. Sebagai perempuan aku pun suka jugak merawat stress cara ni. Kalau keluar ja, mesti kena bawak balik barang walaupun masa membeli tu tak sepenuh hati. Takmau lah balik tangan kosong. I tak suka window shopping. I suka shopping ja. Heeeheee. Perangai huduh macam ni. Tak elok tak elok. I cannot go on like this.

Sebenarnya, terapi yang paling terbaik ialah dengan mendekatkan diri dengan Allah. InsyaAllah, kita kurang rasa stress. Membaca Al Quran pun dah dapat menenangkan hati yang lara. Tak perlu melalak sana sini mengadu masalah itu masalah ini, dan jugak komplen yang tiada tempat mengadu. Allah Maha Mendengar. Lebih baik mengadu dan meminta pada Allah.

Kalo sedih melampau pun tak membawa kebaikan apa pun. Merungut banyak banyak pun satu kerja pun tak boleh jalan. Yang penting banyak banyakkan bersyukur dengan rahmat yang Allah dah beri. Kalau kita suka merungut nampak sangat kita tak berterima kasih pada Allah. Ya dak?

ps: Bukan apa, aku sesak nafas tengok orang suka merungut dan mengadu masalah ntah hapa hapa dalam FB. Berhentilah wei. Sejak bila pulak FB jadi pakar Kaunseling?