Wednesday, November 21, 2012

My life My Way, Your life Your Way

Maaf. Aku rasa aku silap faham. Aku kan surirumah 24/7. Ketinggalan keretapilah sikit. Mungkin aku nampak macam kuno dan ketinggalan zaman. Eh, bukankah ayat redundant diatas itu. Kuno dan ketinggalan zaman sama meaning ok, Mone.

Bukan nak cerita pasal kuno. Cuma aku tertanya tanya, apa tujuan seseorang tu jadi surirumah sepenuh masa. Well, mungkin lain orang lain perception. Lain lifestyle, lain kaedahnya.

Bagi aku, senang saja. Aku duduk rumah, dah semestinyalah nak berdekatan dan berkepitan dengan suami dan anak anak. Paling best dapat sediakan everything from top to toe untuk mereka. Bohongla kalau aku kata aku tak penat, tak letih dan malas jugak kenkadang. Aku kan manusia. Ada limitlah energy aku takat mana. Yang aku mampu buat, aku akan buat. Kalo tak mampu, duduk diam diam sajalah. Mana tahu tetiba mood malas menyerang, kejap lagi petang, bila suami nak dekat dekat balik, habaq kata letih and cemuih makan nasik kat rumah. Suami pun paham dah signal tu, terus ajak isteri makan di kedai. Boleh? Hahaha.

Bab jaga anak pun sama. No matter how bad you described the way i raised my children, I will never ever hantar anak kat nursery for the sake of 'Me Time'. Once you have kids, theres no more Me Time. Oh, come on. Bila all the kids have entered school, then you can have the time of your own. Aku tak mau time tu baru nak rasa lonelylah, nak spend more time with the kids lah yang I can only have few hours selepas tolak waktu sekolah and waktu tidur.

I always encouraged my kids to do things on their own. Senang kalo kita sakit demam. I am not the type of mum yang get so paranoid by enrolling their child semuda  2 tahun masuk kelas and do this and that. Bagi aku, let the child have their childhood moment tanpa benda benda merepek yang kadang kadang tak masuk akal. Id rather save money now for their future yang ntah tak tahu macammana dari going broke by  sending them to sekolah yang letak fees macam sky rocket!

Children need to explore by themselves and must be guided. It is the parents that should have guide them. Bukan orang lain.

Masuk sekolah tadika lain ceritalah. This is about budak 3 tahun ke bawah.

Ps: This is my blog, my entry and my thought. To those yang tak suka this entry, go and make your own blog to express your highly intelligent opinion. You are most welcome to leave my blog.