Tuesday, July 28, 2009

Cukup- cukuplah tu about PLASTIKMAN

Ok. I promise to myself this will be the last entry about Plastic Man. Cannot tahanlah seeing them around. Before I proceed (cewahh), saya nak bagi reminder sikit ok.

1. Blog ini adalah kepunyaan saya. So,suka hati sayalah nak tulis apa asalkan tidak berbaur perkauman dan hasutan kepada orang ramai.
2. Entry ini lahir atas dasar kebimbangan saya terhadap keadaan semasa yang sememangnya sangat mencabar saya dalam usaha membesarkan anak-anak yang disayangi dalam persekitaran yang sihat dan harmoni.
3. Last sekali, ini adalah luahan perasaan dan hati saya. Bukan saja-saja suka-suka ok.
3. Sila proceed kalau dah baca reminder. Kalau tak setuju dengan terma dan syarat- syarat di atas anda BOLEH BLAHH. Amboi. Kasar bahasa pagi ni. Ehhehe. Blum breakfast lagi kot.

OK. Cerita selanjutnya ialah kita berbalik kepada tajuk utama. PLASTIK MAN. Macam yang anda tahu kalau terperasanlah entry-entry saya sebelum ni, ada dua entry yang berkaitan PLASTIK MAN ini. Maaf. Saya memang tidak menggemari golongan ini. Dan saya juga meluat dan menyampah melihat perangai gediks yang sengaja di buat- buat bagi menarik perhatian orang. Terkepit-kepit dan kadangkala bersolek tebal mengalahkan pelakon opera. Kadangkala berpakaian seksi sehingga nampak habis segala mak nenek kalah perempuan-perempuan di luar sana yang TULEN dan ASLI. Apa pasai? Apa punca? Aku sendiri pun tak tau.

Kadangkala bila aku tengok PLASTIK MAN ni aku rasa peliklah. Tak ada perasaan malu kah. Mungkinkan perception masyarakat dah berubah? Atau masyarakat sekarang Lebih TERBUKA. Semua mahu buka- buka. Semua mahu bebas- bebas sebebasnya. Sekarang ni, semakin menjadi-jadi promosi percuma untuk golongan PLASTIK MAN ini. Berapa banyak teater tentang mereka. BErapa banyak telemovie tentang PLASTIK MAN ini. Tu belum kira Beauty Pageant yang dedicated khas untuk golongan PLASTIK MAN ini. Banyakkan? Takut-takut nanti ada pulak rancangan di TV tiba-tiba keluar PLASTIK MAN jadi pengacara ganti pengacara lelaki tulen dan perempuan tulen. Muka macam lelaki tapi kat bibir calit Lipstick lapan belas inci, lepas tu mekap tebal-tebal. Sebab tak cukupkah pengacara lelaki tulen dan perempuan tulen yang berada di luar sana? Stesen TV tolong lah jangan bagi promosi percuma kepada golongan ini. Kalau ada pengacara yang tulen, itu lebih baik. Media pun mainkan peranan penting jugakkan. Bukankah Malaysia nak Modal Insan yang ada MINDA KELAS PERTAMA? Bukan kelas kedua. BUkan jugak kelas ketiga. Tak Mau. Nak Semua First Class.

PENING AKU NAK MENJAWAB BILA ANAK-ANAK AKU TANYA. Mummy, orang tu laki-laki ka perempuan? Bila aku jawab lelaki dia tanya pulak. Kenapa lelaki tu pakai lipstick? Kenapa dia pakai mekap Mummy? Kenapa dia pakai baju macam perempuan? Lepas tu buat muka confused dan aku lagi confuse tak tahu nak jawab macammana. Terima kasih kepada golongan PLASTIK MAN kerana berjaya buat budak-budak kecik confused dan seterusnya mengakibatkan dengan mak-maknya sekali confuse. BRAVO.

Cubalah bayangkan ketakutan aku sebagai mak zaman serba moden dan terbuka ni. Mana aku tak bimbang. Logiklah kan aku jadi paranoid. LAgipun budak-budak kecik sekarang dah pandai. Kalau silap bagi explanation kang, habih minda budak-budak kecik yang suci lagi murni tu.

Saya nak mencadangkanlah kepada Jabatan Agama Islam, kalau dapat tangkap golongan PLASTIK MAN ni, minta tolong jatuhkan hukuman sebat sama macam orang yang minum arak. Tak pun kasi penjara supaya golongan ni insaf. Orang jenis ni memang payah nak insaf. Siap nak ada badan Welfare pulak jaga kebajikan depa ni. APA NIH. Lepas tu keluar masuk TV siap duduk terkepit-kepit, mekap macam perempuan tulen, pakai baju macam perempuan tulen, muka bangga pulak tu, calit Lipstick dengan Lipgloss kasi tebal-tebal lepas tu mintak masyarakat respect dan hormat mereka seadanya. What the.... EEee. Geramnya saya. Apa nih. Lepas tu bila orang bagi nasihat, dikatanya orang cemburu, jeles, dengki sebab diaorang BERJAYA, CANTIK, V.O.G.U.E, dan pandai bergaya lebih lemah lembut dari perempuan tulen. Lepas tu pandai pulak kata ' Allah tahu apa yang saya buat' 'Ini naluri semulajadi kurniaan Allah kepada saya'. Apa nih? Sakit mata tengok. Sakit telinga dengar.

Mari saya bawa anda kembali ke zaman saya bersekolah dahulu. Semasa saya Form 5, saya ada kenal dengan seorang PLASTIK MAN ini. Menurut observation yang saya buat (cewah, boleh jadi penyelidik sosial lah aku ni), si PLASTIK MAN ini sewaktu sesi Pendidikan Jasmani lebih suka melepak dengan budak-budak perempuan yang tulen dan memberi sokongan moral di tepi gelangganng bola jaring. Kenapa hah? Sebab dia adalah plastik dan mudah lembik kalau bercampur gaul dengan budak-budak lelaki tulen. Kang kena bola sepak tak pun kena penyepak kang sapa yang susah pulak kan. PLASTIK MAN ni kan lembut dan mudah dilentur. Kesian dia. Oklah. Ada satu hari semasa saya dan beberapa orang kawan baik (yang sudah semestinya kawan-kawan saya ialah budak-budak perempuan tulen) terlihat PLASTIK MAN ni tengah duduk sambil tertonggeng tonggeng memegang perut. Kami yang saya baik hati dan berperikemanusiaan ni pun tanyalah apa masalah PLASTIK MAN itu. Tahu tak apa jawapan nya yang menyakitkan hati dan perasaan saya sebagai seorang perempuan tulen. Jawapan emasnya ialah Saya Period Pain lah. Stupid. Apakebenda tuh. Bila masa pulak PLASTIK MAN boleh ada period. Gila apa. Mungkin bagi orang lain benda ini biasa saja macam angin lalu. Tapi saya memang menyirap bila dengar perkataan period tu. Sangat-sangat marah sampai saya ajak kawan kawan saya yang sudah semestinya perempuan-perempuan tulen pergi dari tempat kejadian yang menyakitkan hati tersebut.

Ni kisah adik saya pulak. Kat sekolah dia yang disayangi, ada seorang budak Miskin dan ke sekolah meminjam motor dari jiran sebelah rumah. Masa adik saya cerita pasal budak Miskin ni saya pun turut kesianlah. Kata adik saya, budak tu nanti tak tau nak p sekolah macammana sebab jiran yang disayangi nak amik balik motor pinjaman itu. Tup-tup dengar sekolah adik sayang yang disayangi buat kutipan derma kilat untuk beli sebijik motor second hand untuk budak ni. Saya pun terfikir jugak lah. Wow. Hebat sekali sekolah zaman sekarang. Silap haribulan, nanti buat kutipan derma kilat beli kereta second hand pulak untuk dibagi kepada student yang tak mampu nak beli kereta dan bawak kereta merah ke sekolah. Ceh. Dah melalut dah ni. Baiklah dia mengayuh basikal ke sekolah dan menyimpan duit selebhnya since dia bukan dari family yang senang lenang. Kang naik motor kena isi minyaklah. Lepas tu duit sekolah lagilah. Tapi siapalah saya kan. Apa relevannya cerita budak ni dengan entry ni? Relevennya ialah budak ni pun adalah PLASTIK MAN dan dia juga mengadu kepada adik saya yang dia mengalami Period sewaktu budak-budak lelaki tulen yang sedang sembahyan Zohor. Eee.. Alasan. Kalau dah tak mau sembahyang, kenapa perlu kata Period. Stupid. Awak tu lelaki. Mana ada Period. Aku rasa kalau sekolah tak ada undang-undang, silap haribulan budak PLASTIK MAN ni dah ke sekolah pakai Baju Kurung dah. Tak ka naya. Lelaki dengan perempuan pun dah susah nak beza dah dekarang ni. Inikan pulak dalam uniform sekolah.

Emosional. Ya. Saya memang sangat sangat emosional. Terutama sekali bila membayangkan yang anak-anak saya bakal menbesar dalam keadaaan zaman sekarang. Terutama sekali dengan MASALAH SOSIAL yang semakin menjadi-jadi. Anak-anak saya adalah harapan saya. Anak-anak saya adalah amanah yang tak ternilai. Anak-anak saya wajar hidup dalam persekitaran yang sihat terutama dari segi sosial. Saya mahukan yang terbaik untuk anak-anak saya. Macam yang selalu dilaung-laungkan sekarang ni. Berhenti Gunakan PLASTIK. SANGAT SANGAT HAZARDOUS UNTUK KESIHATAN. Sangat sangat tak bagus. ahahhahah. Marilah bersama-sama menjayakannya. Sekian. Tata. Titi. Tutu.

No comments:

Post a Comment