Monday, November 30, 2009

Mari kita ke Joo



 Ahli rombongan ke Joo...

Apakah itu? Macam nama pelakon Korea kan? Jeng jeng jeng... Sebenarnya kalau ikut cara sebutan budak umur satu tahun setengah lebih kurag sebaya cam anak aku, macam inilah kalau nak sebut Zoo. Alah. Lebih kurang saja kan dia punya pronounciation. Hentam saja. Raya Haji aku satu family balik ke kampung Che Pyan kat Selama, Perak. Dalam masa yang sama jugak bapak mertuaku buat akikah untuk Aiman. So, kira 2 hari satu malam jugaklah kat sana. Lepas selesai ja kenduri kendara, makan minum sampai kenyang tak hingat dunia, terus cabut. Since Sha and the family dah berpenat lelah memandu all the way from Ipoh semata-mata nak datang jumpa kami satu family kat Selama, aku ngan Sha pun yang memang senantiasa berotak geliga dan banyak idea terus cadang bawak budak budak kecik pi Zoo Taiping. Nasiblah kedua dua boss approved. Aku ingatkan Taiping ngan Selama ni setengah jam ja. Rupanya, jauh jugak. Mau berakaq dah kalau aku ni pokok. Nak masuk Zoo Taiping kena bayor Ringgit Malaysia 12 tunai bagi yang dewasa. Kalau budak budak bawah 3 tahun bayor 8 ringgit. Kalau tak mau bayor walau sesen, boleh blah pi duduk sambil baling makanan dekat monyet-monyet yang peramah dekat taman depan entrance zoo tu. Haaa. Itu memang free. Takpun boleh lah jugak kalau nak jugak gedik gedik masuk free. Lepas tu kalau monyet takpun orang utan tahan tengah jalan, hmm hang jawablah sendiri. Aku tak masuk campur.

Nasib baik ada khidmat train lembab yang jugak berfungsi sebagai pusat maklumat setempat pasal binatang-binatang yang ada dalam zoo tu. Oklah kan. Dari aku terpaksa jalan kaki bercanda sambil aku dengan Che Pyan main kepung kepung dengan anak anak. Mau menangis aku. Tapi secara keseluruhannya, oklah. Seronok jugaklah. Anak anak seronok, aku ngan Che Pyan pun seronoklah. Lepas dah puas habih tengok semua bintang binatang dalam zoo, perut pun apalagi, meragamlah mintak di isi. Singgah makan kat Noodle Station dekat pekan Kamunting. Lepas Makan Noodle Boleh Kita Ber Doodle Doo. Tapi takpo. Janji konyang. Tu pun sempat jugak Aiman tunjuk skill nak mengamuk cara baru. Hangin aku satu badan. Dah lah perut lapaq. Budak kecik ni buat perangai pulak dah. Nak tak nak kena begilir makan lah dengan Che Pyan. Selesai makan, aku satu family terus gerak ke Penang sebab nak ZZzz semalam kat rumah adik Che Pyan dekat Perai. Sha satu family pulak balik rumah mak mertua dia kat Ipoh.

Apapun, seronok raya Haji kali ni. Aku bukannya apa. Dah lama sangat aku tak sambut samada raya Haji atau raya Puasa dengan keluarga Mak Lang aka mak Sha. Bila dapat tu, memang seronok sangatlah. Budak budak kecik ni pun seronok dapat jumpa dengan Alya Gunduts sambil tangan tak berenti renti dua puluh empat jam asyik nak picit picit pipi Alya. Geramlah tu.  


 Kanak kanak dan Mak Kanak kanak

Ya Allah. Dah pukul 12.30 malam dah. Patutlah mata dah jadi cam mata Garfield. Dah lah. Aku nak ZZzz. Tata. Good Night.

No comments:

Post a Comment