Monday, July 19, 2010

Weekend: Sabtu

Hari Sabtu adalah Hari Ke Pasar Sedunia. Memandai saja aku. Terbabas sikit pagi tu. Orang pi market pukul 7 atau 8 pagi, saya ngan CP ke market pukul 9.30 pagi. Alangkah indahnya. Nasib baik ada lagi ikan, daging, udang dan segala mak nenek lagi. Kalau tak, satgi balik kena mengail ikan puyu kat sungai dekat rumah lepas tu kutip kangkung kampung kat tepi rumah buat makan tengahari.

Suka gila bila ke market dapat tengok macam macam jenis sayuran, colourful lagi. Saya ni ada perangai pemalas sikit. Kalau boleh bila nak masak, saya nak semua bahan dah siap tersedia dah. Siap dicuci dan sedia di masak. Kalau sekarang nak masak dan sekarang pulaklah baru nak menyiang , membasuh segala bahan bahan memang lepas tu perangai hot and saucy akan datang. Cubalah.

Selalu kalau beli bahan bahan basah, saya akan basuh dan cuci dulu apa yang patut then terus masuk dalam peti sejuk. Kalau nak guna nanti boleh terus ambik saja. Dah jimat masa. Tapi kalau macam sayur sayuran memang leceh sikit sebab tak boleh simpan lama. Kalau saya beli sayur, saya akan basuh dulu, dan lap elok elok bagi kering then baru masuk dalam peti sejuk. Bolehlah tahan paling lama seminggu asalkan tak da air dalam bekas tu. Tapi kalau tengok dah lembik semacam dan dah tak serupa macam masa beli hari tu, silalah buang segera!

Bersedialah kamu untuk dibasuh dan dipotong....
 Hahahahaha.....Hahahahahaha

 
Si Tomato sudah siap


 Si Brokoli dan Si Bunga Kubis menunggu giliran untuk disembelih...
Hahahaha....Hahahaha.....

 Engkau akan ku potong sebentar lagi.....
Kahkahkahkah.....kahkahkahkah......
Aku nak makan....Aku laparrrrr

 Si Tomato duduk baik baik ok.
Sedia untuk dikeringkan dan dilap kasi cuci badan.
Kalau berani bergolek, aku potong 4....Haha

 Semua duduk baik baik ya...
Nanti aku makan kamu semua ikut guliran...
Nyum nyum....
Goreng pun sodap
 
 Menggigillah disitu.....
Bekas eskrem pun jadilah....
Janji ada tempat perlindungan sementara....

 Yang ini memang tak boleh buat apalah.
Bila nak guna baru boleh potong
Kalau tidak samalah nasib dengan Si Tomato, Si Brokoli dan Si Bunga Kubis tadi...Sejuk!


Ada lagi satu cara kalau nak bagi sayur tahan lama. Ni orang rajin saja boleh buat. Orang malas yang sewaktu dengan saya memang tidak sesuai. Caranya:
Masak air sampai mendidih, dalam pada masa yang sama isi satu mangkuk yang besar dengan air sejuk dan berketul ketul ais. Lepas tu bila dah mendidih, masuk sayur dalam air yang mendidih tu. Jangan lama sangat wei. 10 saat saja! Cukup 10 saat, tanpa berlengah, kaut semua sayur tu then masuk dalam bowl yang ada air sejuk + ais tadi. Gaul gaul then tos bagi kering. Lepas tu amik yang mana nak masak atau makan. Yang lebih, masuk dalam peti sejuk. Sayur yang sesuai buat camni macam tomato, asparagus, brokoli, bunga kubis dan macam macamlah. Sayur pun lebih crunchy. Tak percaya? Tak percaya sudah, aku nak blah. Nak main the Sims.Tatata.

No comments:

Post a Comment