Monday, July 25, 2011

Tak payah memandai

Kadang kadang kita rasa kita dah buat yang terbaik dan kita rasa cukuplah, oklah, tapi sebenarnya belum pun sampai sekerat lagi. Aku memang alah dengan panas baran dan cepat naik angin. Pantang tercuit sikit, aku boleh jadi macam angin taufan yang bertiup kencang.

Aku memang semulajadi garang dan memang payah nak senyum. Maaf, aku bukan pemurah dari segi itu. Muka aku memang kalau dalam dua puluh empat jam, cuma empat jam saja yang mungkin tersenyum. Aku susah senyum tapi payah aku nak maintain macho muka kelat dan selalunya aku akan kalah bila Aiman buat lawak konon nak bagi mummy dia yang muka kelat ni gelak dan jugak bilamasa  Wani dan Wina tanya soalan yang pelik pelik yang memang mustahil untuk aku jawab secara berilmiah.Jadinya, kami semua ketawa terbahak bahak.

Aku mengaku aku tidak suka bergurau dan kalau boleh, aku nak elak dari orang yang suka bergurau berlebih lebih. Aku lebih suka kalau aku serius saja dan tidak diganggu sewaktu aku tengah berbuat sesuatu. Gurauan aku limited edition dan tidak boleh diulang ulang sebab kalau diulang, aku akan bertukar jadi angin taufan semula. Senang cakap, aku jenis yang membosankan dan tidak sesuai diajak ke kedai kopi untuk berbincang atau bergebang.

Tapi Allah Maha Adil.

Aku serius, CP pulak suka sangat bergurau. Sangat sangat suka bergurau dan ukur tahap menyakat CP ialah 9/10. Jarang sekali aku tengok dia serius.Kalau dia marah, mengamuk macam aku ja.

Aku suka joli hula hula shopping sana sini walaupun aku takda duit gaji, CP pulak suka berjimat cermat dan menabung untuk masa hadapan. Nafsu membeli belah aku tak dalah tahap mak dartin and mak nenek. Ikut kemampuan CP lah ya.

Aku cepat naik darah, dan yang pelik sekali, suka sangat CP tengok aku naik darah. Sengaja ok.

Aku suka mengemas, lain lain ahli yang duduk dalam rumah ni suka sangat tengok aku kemas rumah dua puluh empat jam. Sengaja suka buat sepah dan semakkan barang especially mainan supaya aku dapat bakar lemak yang berlebihan dalam badan aku ni. Tak jugak aku kurus pung.

Aku suka suasana yang bersunyi sunyian, tapi kalau CP ngan anak anak pasang TV, aku rasa macam nak terlondeh tahi telinga aku ni meleleh ke lantai dengar volume Tv kuat bagai apa ntah.

Aku malas masak, CP suka makan di rumah. Tapi yang ini boleh ubah. Ikut mood.

Banyak lagi kalau nak bagitau perbezaan aku dengan CP. Banyak gilas. Kadang kadang,aku rasa perbezaan tu yang buat aku ngan CP ngam. Adalah dua tiga kerat kami kongsi perangai, minat dan sifat yang sama. Yang penting, ini  rumahtangga aku dengan CP.  Aku yang mengurus, CP yang mentadbir. Sekian. Tak payah memandai.

No comments:

Post a Comment