Wednesday, September 26, 2012

Mari buat Scone

Kalau kita pergi Cameron Highlands, mesti akan singgah sebentar minum teh dan makan scones dua tiga ketul sambil melihat keindahan alam. Konon bajet English sekejap. Hahaha. Yang pasti, scone kt situ memang mahal!

Disebabkan aku peminat scone, maka aku rasa better aku buat sendiri. Jimat dan selamat duit. Kakaka. Gelak saja aku hari ni kan. Ok, tanpa buang masa yang sangat emas, mari kita mula.

Oh, sila preheat oven dalam 15 minit @ 160 darjah celcius sebelum mulakan kerja. Oven mesti kena panas betul betul.

Bahan bahan

  • 2 cups all purpose flour, tepung gandum le
  • 1/3 cup sugar
  • 1/4 tsp salt
  • 1 tbsp baking powder
  • 1 tsp vanilla essence
  • 1/3 cup butter, sukahati jenama apa pun ok
  • 1 egg
  • 1/3 cup milk
  • 1 cup raisin, saya suka Sun Maid

How to
  • Masuk semua bahan kering start dari tepung sampai ke baking powder dalam mixing bowl. Kacau bagi rata.
  • Dah rata, masuk vanilla essence dan diikuti butter. Guna mixer ler kacau.
  • Bila dah jadi macam crumble adunan tu, masuk telur
  • Kemudian masuk susu sikit dikit sampai habih.
  • Last sekali, masuk semua raisin.
Kalo malas macam aku, sila guna muffin tray dan letak paper cup. Ceduk letak macam nih,



Untuk bagi atas scone berkilat, sila ambil telur kuning sahaja dari sebijik telur, telur putih tu suka hatila nak buat apa pun, pukul sikit, then glaze atas scone tu sebelum masuk oven.
Now, bolehlah bake at 160 darjah celcius for 15 to 20 minutes.


No comments:

Post a Comment