Thursday, July 25, 2013

Cancer Antigen 125.

 I mentioned in my past post about CA125 test atau nama panjang Cancer Antigen.  Test ni untuk kesan kadar protein CA 125 yang ada dekat dalam darah. Selalu, orang yang ada Ovarian C ni, protein CA125 adalah tinggi. I bet some of you may have heard about it, and some may not. Sekejap ja. Satu tiub kecik darah akan diambil di lengan dan di hantar ke lab untuk analisis. Dalam seminggu, dapatlah result. Reference range untuk result ni adalah kena less than 35. Mine is at 22. Sama macam tahun lepas punya result. Alhamdulillah.

Tapi tak semestinya kalo result tinggi melebihi reference range tu ada C. Kadang kadang benda lain pun boleh buat result dia naik tinggi macam kalau kita ada endometriosis atau uterine fibroid. Ada lagilah dua tiga benda yang boleh sebabkan result dia tinggi tapi kau googlelah nanti. Aku nak cerita panjang panjang kang tergeliat lidah nak sebut. Result cantik pun tak boleh confirm 100% free from that C. Thats why kena buat pelvic scan atau pelvic ultrasound sama untuk doktor tengok kalau kalau ada something yang luarbiasa dekat kedua dua belah ovari. Tapi yalah. Semua tu atas kehendak Allah. Kita ni kenalah usaha dan sentiasa berdoa moga sentiasa sihat. Sentiasa mintak dijauhkan dari penyakit penyakit yang merbahaya. Selebihnya, kita kena berharap dan berserah pada Allah. Duk pikiaq banyak pun tak guna.Tension sana sini. Haish. Semua ni di luar kemampuan kita. Takat mana kita boleh buat, kita buat.

Nak cerita panjang panjang memang aku tak reti. Bukan doktor pun. Aku surirumah ja. Kalo nak lebih info untuk test CA125 ni macam what, why and how bolehlah baca website ni @ mayoclinic.com. Sangat banyak useful info pasal penyakit dan kesihatan. Sekian. Nak memvakum.