Wednesday, September 4, 2013

BR1M kan ado, minyak 20 sen AJE? Ceh.

Lepas minyak naik ni aku harap, pihak kerajaan dapat pantau pada orang yang dapat BR1M. Bukan hapa. Supaya golongan yang benar benar memerlukan saja yang layak dapat. Cuba kalo portion orang yang tak layak tu dibagikan kepada yang betul layak dapat, kan ke bagus tu. Jangan lepas BR1M, berlambak lambak upload status kat fb mcm ni:
1. Nak gi jenjalan kat mana hah, baru dapat duit BR1M nih. ( Bengong)
2. Jom gi dinner kat Chillis ke, Tony Romas ke, duit BR1M banyak ni. (Alahaiii)
3. Henpon baru apa yang sekarang? Aku dapat BR1M woi! Kayo kayo. ( Ptuii)

Nampak tak? Aku tak bantah pemberian BR1M nih. Aku geram jugak minyak naik walaupun bagi kau 20 sen aje. Tu seliter bengong. Kalau orang travel 80km pi balik dari rumah ke tempat keja kan ke dah parak. Susu budak confirm naik, ayahnya pun minum susu juge. Maknya pun sama. Diaper jangan habaq la.Takpa, bersyukurlah dengan apa yang kita ada. Lepas ni toksah pakai diaper dah. Lampin banyak ja di pasaran. Save duit beli diaper, karan pulak naik melambung basuh diaper pakai mesin basuh. Oh, mesin basuhh pun tak payah gunalah. Basuh pakai tangan ja. Lagi jimat dok?

 BR1M ni baguslah untuk orang yang memang BENAR BENAR MEMERLUKAN. Aku support ja. Tapi, apa kejadah kalo yang pi amik tu ada bendang berelung relung, kubota tiga pat bijik, lori baguih dok ada, keta pun hebat. Heh, kantoi dah kantoi dah. Terima kasih fb.

 Dalam kita tak sedar, kita dah aniaya orang lain. Kita ambik benda yang bukan hak kita. Kesianlah pada depa. Hang tak pikiaq.

Kemampuan hidup kita hanya kita sendiri yang tau. Kau mampoo atau tak mampoo, kau fikirlah sendiri. Layak kah untuk ambil benda yang sepatutnya jadi hak orang lain. Dok menipu pendapatan masa isi borang. Hat tak lepas nak bagi lepas jugak. Hang dah jadi pembohong. Lebih malang sebab hang bohong diri sendiri. Orang tak tau. Hang sorang saja tau. Eh, Allah pun tau. Takpa. Takpa. Hang pikiaqlah.