Monday, August 17, 2009

Hanya Pada Allah..

Hilang sudah nafsu untuk menulis blog. Tiada apa pun yang menarik. Keaadaan semasa sangat tidak mengizinkan untuk menulis blog dan membuang masa. Sepanjang 3 minggu lalu, hilang habis semua nikmat untuk menikmati keharuman dan kewangian dan jugak kesedapan makanan. Deria bau tidak berfungsi untuk seketika. Azab. Memang azab. Tapi aku bersyukur sebab deria bau tu saja yang kurang berfungsi untuk seketika. Nak ambik cuti sementara kot. Kalau hilang yang 4 deria yang lain, aku pun tak taulah. Cannot imaginelah.

Sekarang kan sibuk H Satu N Satu. Sana sini orang sebut. Orang takut. Aku pun sama. Tapi penutup hidung tetap tak pakai pun. Teruk betui muka aku bila pakai mask. Sampai anak aku pun terbeliak bijik mata bla tengok aku nak pakai mask tu. Tapi aku tau. Lambat laun kena pakai jugak. Peduli hapa buruk atau tak muka kau bila pakai mask yang tak berapa cantik dan tak da corak corak yang menarik dan berwarna warni. Janji dapat hindari dari H Satu N Satu. Aku yang jadi risau dan sikit sikit paranoid sebab anak anak aku semua ada lelah. So, kena berhati hati lebih sikitlah. Bukan apa. Mencegah kan lebih baik dari mengubati. Kang kalau demam, dah kena p klinik yang memang sekarang ni penuh dengan orang ramai.. Ya Allah, jauhkanlah kami sekeluarga dari mala petaka dan bala bencana yang berlaku sekarang ini.

Dah la. Tinggalkan pasai H Satu N Satu. Ada satu tragedi menyayat hati. Tragedi ini berlaku petang semalam. Tragedi yang tak jauh dari rumah aku. Lebih kurang 100 meter. Saat aku tengah seronok main dengan anak-anak aku, ada sorang ibu sedang menangis. Menangis terkenang dekat anak bongsunya. Menangis sebab semalam dia tak tau yang semalam adalah hari terakhir dia boleh peluk, cium, dakap dan bermain-main dengan budak kecik tersebut. Budak kecik tu sebaya dengan anak aku. Baru 5 tahun. Baru 5 tahun dah pandai nak tolong mak dia siram pokok. Baru 5 tahun dah ingat nak tolong ringankan beban mak bapak dengan bantu buat kerja kerja disekitar rumah. Memang dah Qada dan Qadar. Budak kecik tu lemas. Walaupun berjaya diselamatkan dan dibawa naik ke atas tebing sungai pada mulanya, malang sekali budak kecik tersebut terjatuh untuk kali kedua dan terus pergi untuk selama-lamanya. Budak kecik yang tak berdosa. Budak kecik yang tak tahu apa apa. Budak kecik yang pernah rajin nak tolong maknya. Syurga pastilah tempatnya. Amin.

Memanglah sebagai ibubapa kita kan sentiasa berjaga-jaga dan beringat terutama sekali kalau anak anak masih diperingkat tak sekolah lagi. Masa umur macam ni lah semua dia buat. Semua dia nak cuba. Semua nak teroka. Macam dah dikatalah. Ajal dan Maut Allah yang tentukan. Sebagai ibu bapak mestilah kita sayang anak anak. Mestilah sedih kalau anak kita tinggalkan kita. Mestilah trauma. Macam aku pernah rasa bila kehilangan mak aku. Aku murung selam beberapa tahun. Nampak di luaran ok dan normal. Tapi didalam hati tiada siapa yang tahu. Hanya orang yang pernah hilang orang yang tersayang saja tau perasaan macam ni. Dan hanya selapas aku terima dengan hati yang terbuka tanpa menyoal kenapa dan mengapa, barulah aku rasa tenang sedikit demi sedikit. Tapi ingatlah. Bukan kita yang tentukan semua tu. Kita boleh berusaha. Memang kita sentiasa digalakkan ke arah itu. Memanglah kita dah cuba sedaya upaya untuk keselamatan kesejahteraan keluarga kita. Doa, usaha dan ikhtiar.. Selebihnya kta serahkan kepada Allah S. W. T. Hanya pada Allah sahaja....

No comments:

Post a Comment