Sunday, December 30, 2012

Dari aku, untukmu dan juga aku.

Satisfaction dijamin? What? Just Like 'Nabel' in Lawak Ke Der said, "Not in a million years!". Never. Hahah. Semua manusia takkan pernah puas dengan apa apapun. Setuju? Aku setuju.   Bersyukur dan berpuashati adalah dua keadaan yang berbeza. Walau kita harus bersyukur dengan apa yang kita ada, kita juga dituntut untuk sentiasa untuk berusaha ke arah yang lebih baik dan menjadi cemerlang.

Macam surirumah lah. Ok, dah ada vacuum dan penyapu untuk mensedut habuk dan membersih lantai dan karpet, tapi tak salah kan kalo kita ada irobot untuk membantu supaya kerja kerja rumah dapat berjalan dengan lebih efficient lagik. Tak gitu?

Begitu jugak kalo dah ada mesin basuh automatik yang besar gaban dan penyidai yang panjangnya tujuh lapan depa diluar rumah tapi dibawah bumbung untuk urusan dobi mendobi. Tak menjadi masalah kalau kita ada dryer yang boleh diguna pakai dan sangat membahagiakan terutamanya bila hari hari hujan. Betui dak?

Kesimpulannya, beranganlah setinggi manapun, berbelanjalah banyak manapun sesuka hati duit kamu kalau kamu mampu untuk kualiti hidup yang lebih baik. Takda masalah. Tapi... jangan lupa pandang kiri dan kanan kamu terutama sekali orang orang yang terdekat dengan kamu samada mereka itu bapa, ibu, adik, abang, kakak dan jugak sedara mara kamu. Cukupkah makan mereka? Cukupkah belanja untuk menampung kehidupan sehari hari mereka?Kala kamu dan kamu seronok berbelanja, tidak adakah sedikit bahagian untuk mereka? Atau kamu dan kamu tunggu mereka meminta dari kamu?



Jangan tunggu nak membantu cuma bila dah ada duit.Bantuan bukan dalam bentuk wang ringgit sahaja. Moral support, kudrat dan spending quality time with them pun boleh. Banyak atau sedikit bukanlah ukuran. Allah Maha Mengetahui. Yang penting kita ikhlas. Sekian.