Thursday, December 11, 2014

Entry Serius: SABAR

Dear blog,
Hidup adalah satu usaha. Setiap hari kita berusaha dalam melakukan setiap perkara. Kita berusaha untuk mencapai titik titik kepuasan. Realitinya, manusia tidak akan pernah puas. Kita mungkin rasa bersyukur, tapi kita tak mungkin rasa puas. Bukankah itu salah satu sifat manusia? Mencari dan terus mencari. Cari apa? Jawapannya ada dalam diri sendiri. Tampar kepala, kasi otak jalan sikit.

 
Contoh sifat SABAR.
Kesian budak ni. T__T

Kalau asyik tengok sekeliling dan mula membandingkan diri sendiri dan orang lain, kita akan mudah keliru. Bila kita bandingkan diri dengan orang jahat, kita akan rasa kita ni baik. Kalau dibandingkan dengan orang baik, alim kita akan rasa diri kita sangat teruk. Berhenti. Sudahlah. Tak perlu.

Hidup setiap orang berbeza beza. Mungkin di luar nampak bahagia, ceria dan gembira tapi dalam hati? Siapa tahu? Yang kadangkala kita nampak macam susah, melarat dan muka ketat tiada senyuman terukir dibibir, mungkinkah dia sorang yang suka berfikir atau di dalam hati ada tamankah? Siapa tahu? Tak. Aku tak tahu.

Susah sekali kita nak melihat seseorang dengan hati yang terbuka. Aku pun sama. Pasti akan ada footnote sekali. Walaupun sedikit atau sebaris saja footnote, ia tetap footnote. Sering kita asyik melihat dan berkata orang saja bersikap judgemental, padahal diri sendiri pun sama. Melihat dan mendoakan yang baik baik. Macam mudah. Tanpa berkata apa apapun? Bolehkah? Mak aiii.  Susah.

Selalu sangat hati lebih cepat bertindak main peranan dari akal. Maka, hatilah yang menang. Padahal boleh ja sabar sikit. Hmm. Perkataan SABAR tu memang susah nak lekat dalam hati. Bolehkah aku? Cubalah hidup sebagai seorang yang panas baran selama 34 tahun, dan cuba untuk belajar bersabar. Hui. Macam budak belajar bertatih. Struggling lagi dan lagi dan lagi dan lagi. Setiap hari.

Yang penting, ada kesedaran. Dan lagi satu, KEKUATAN. InshaAllah.



No comments:

Post a Comment