Monday, December 15, 2014

Gedik vs Malu

Hai blog,
Hari ni aku baca arkitel menarik dekat FB dari Page Warga Prihatin. Rasa macam dah pernah baca dulu, tapi this time aku baca sampai habis. Artikel SN shared kan selalu panjang nau. Heee. So, artikel tu cakap pasal gedik. Aku ada tiga orang anak perempuan. Risau juga tu.Tak mau lah anak aku tergedik gedik bagai. Malu mak.

Rasanya, yang paling utama perlu ada sifat malu. Bila kita ada rasa malu, kita jadi segan nak buat perangai pelik pelik di depan orang. Malu banyak takpa, dari takda rasa malu. Kadang kadang kita dah cukup baik dah jaga penampilan dan perwatakan kita sebagai seorang muslimah. Tapi kita hilang rasa malu bila kita berbual dengan lelaki yang bukan muhrim kita. Kita jadi selamba. Kita bukan tak tahu, kita bukan tak rasa pelik. Tapi kita tutup sebelah mata. Kita rasa seronok. Kita sendiri terbuai buai dan hanyut dengan rasa seronok berbual dengan lelaki yang bukan suami kita. Pelik tak?

Fikirlah. Kalau kita sendiri tak dapat kawal keseronokan dan menjadi terlebih mesra dengan yang bukan muhrim, bagaimana kita nak didik anak anak kita untuk bezakan ini tak boleh, itu tak patut, ini jangan sekali kali buat. Hidup ini perlu ada batasan. Setiap perkara yang kita buat memang sudah ditentukan tatacaranya. Tak perlulah nak beralasan bagai.






No comments:

Post a Comment