Tuesday, August 25, 2009

Darling, I'm 29

If today is not my Birthday, this blog may not have a new entry. Just like what happened for the past few days. Too lazy to tell stories. Too lazy to share. Too lazy to write. Sibuk membuang masa main The Sims dan segala mak nenek game yang wujud dalam FB aka Food & Beverages. Eh silap pulak. FB aka Facebooklah makcik. Ok. Let's cut the crap. Mari move on ke new chapter.

Hari ni, tanggal 25 haribulan Ogos pada tahun 1980, seorang budak perempuan telah selamat dilahirkan oleh seorang ibu yang pada ketika itu berusia 25 tahun. Dan kini budak perempuan itu telah berusia 29 tahun sudah. Sudah besar panjang. Sudah berkeluarga. Sudah beranak pinak. Apa ada pada angka? Siapa boleh jawab? Takda? Ok. Aku jawab sendiri lagi bagus. Bagi aku, umur dan angka ni adalah peringatan. Peringatan kepada aku. Peringatan untuk aku sentiasa beringat. Sentiasa peka dan jugak tidak lalai. Ni peka dan lalai apa pulak nih. Tak. Sebenarnya, bila usia kita makin meningkat, kita belajar jadi matang. Bukan matang yang kebudak budakkan tau. Itu punya matang tak boleh kira. Kita matang dalam menilai kehidupan kita. Kita matang kalau kita mengasihi dan menghargai orang di sekeliling kita. Kita bersyukur dengan peningkatan usia, kita dikurniakan kesihatan dan masih boleh melakukan amal ibadat terhadap Allah. Masih dikurniakan oleh Allah kekuatan dan keupayaan untuk melaksanakan tanggungjawab dan memelihara rumahtangga terutama sekali dalam mendidik dan membesarkan anak- anak. Masih dikurniakan nikmat berkasih sayang dengan suami atau isteri yang dikasihi dan dicintai. Masih ada keluarga yang kita sayangi dan menyayangi diri kita seadanya.

SAat berlalu. Minit berlalu. Hari berlalu. Tahun bersilih ganti. Sedar tak sedar aku sudah 29 tahun. Tiada apa yang paling bermakna dalam hidup ini selain dari dikurniakan:

Suami untuk dicintai dan mencintai,

Anak anak untuk disayangi,

Keluarga untuk dikasihi,

Kesihatan untuk melakukan amal ibadat dengan sempurna,

Kewangan untuk keluarga dari rezeki yang halal,

Rahmat dan keberkatan dari Allah S.W.T.

Itu saja

3 comments:

  1. epi besday darling ...:)

    eh awat hang awal setahun eh?hang kakak la maknanye kan

    ReplyDelete
  2. thanks wan.. :D weh apsal pulak..hang tahun berapa?aku tahun 1980..tahun monyet..hang beranak tahun apa beb..?

    ReplyDelete
  3. wei aku pn tahun 1980..eh ya allah betui la ape yg aku merepek ni ..aku ingat bday aku yg ke 28 november ni....

    nk msuk 29 rupenye beb!

    eh mone aku tag hang buat tau

    ReplyDelete