Sunday, August 3, 2014

Selamat Hari Raya, 2014.

Dear blog,
Sudah lama tak update apa apa kat engkau. Tak. Aku tak rindu kau pun. Alhamdulillah, selesai sudah proses kitaran aku sebagai emak orang. Hari tu mengandung, kemudian beranak dan selesai berpantang. Muhammad Syakir Amin. InshaAllah, moga jadi anak yang soleh dan Hamba Allah yang bertaqwa.

Ok. Raya 2014. Berpeluang balik kampung yahoo! yahoo! yahoo! Dapat berkumpul dan bertanya khabar secara berseMuka. MukaBuku sudah tidak perlu buat masa itu. Alhamdulillah. Seronok sangat tapi tak sempat nak menziarahi dan beraya rumah kawan kawan terutamanya Cik W di BLM. Tak dan nak call hang pun. Kalut. Nanti aku call hang na Cik W.

Berpeluang berbual secara serius dengan adik adik, Sob dan Tiah berkenaan hal mendirikan masjid. Selalu kalau bersembang adik beradik mesti benda merepek repek yang keluar. Hehee. Bagi aku, apa apa hubungan, kalau ada isu dalam hal berkenaan TRUST and COMMUNICATION, believe me, it is not going to work.

You cannot rely on LOVE 100 %. Kasih dan sayang tumbuh cepat bagai cendawan dan dalam masa yang sama mudah hilang. Betui. Tak muhong habaq hang. Kepercayaan perlu dibina dan ia tak datang macam Ting! oh magicnya dalam sehari dua. Ia macam satu tembok atau asas yang penting dalam sesuatu ikatan. Sekali tembok runtuh, memanglah kau boleh bina  semula tapi dah tentulah makan masa. Fixing a BROKEN HEART is hell more difficult than nurturing it. Jadi berterus teranglah dengan pasangan masing masing untuk mengelakkan prasangka. Kadang kadang kenyataan memang pahit, tapi bukankah itu lebih baik dari menipu atau main HIDE and SEEK. I hate hide and seek game since I was a child. Freaky.

KOMUNIKASI. Paling asas. Kau nak berniaga pun skill ni paling utama. Memang tidak masuk akal langsung kalau bila duduk berdua dalam apa apa keaadaan, masing masing mendiamkan diri tanpa berkata sepatah pun. Thats insane. Even orang yang bisu pun boleh communicate bila bersama menggunakan bahasa isyarat, inikan pulak kita yang Allah bagi peluang untuk bercakap secara normal. Mudah untuk berbincang jugak salah satu benda penting dalam komunikasi. Fikir fikirkanlah. Tak mau fikir, pi tidoq.

Untuk buat sesuatu hubungan itu berkekalan (dengan izin Allah), both husband and wife kenalah bekerjasama. Paling penting, jaga ADAB dan PERGAULAN dengan orang lain di luar sana dan juga di LAMAN LAMAN SOSIAL macam YM, WHATSAPP dan FACEBOOK. You will never know HOW and WHEN the technology will consume part of your life and your marriage. You will only when it is to late to go back. Ada hati perlu dijaga. Ada batas batas tertentu yang kita kena jaga bila dah bergelar suami atau isteri orang. Takpa aih, suami atau isteri tak nampak pun. Haish, Allah ada. Isteri kena pelihara maruah dan airmuka suami. Suami pun patut buat benda yang sama. InshaAllah.

Bila berkahwin, kita bukan saja mendapat pasangan hidup. Kita dapat banyak. Kita dapat teman yang boleh jadi tempat kita mengadu apa apa saja masalah. Kita dapat bina keluarga. Kita dapat kawan yang dapat menegur segala kekurangan yang ada dalam diri kita. Kita dapat teman untuk makan, teman sekatil, teman sekereta, teman serumah dan segala jenis teman lah. Sebut saja. Bukankah kita patut bersyukur dan berterima kasih pada Allah sebab bagi pasangan multipurpose untuk kita. ALL IN habaq hang. Tapi kalau teman buat maksiat tak payahlah noo.

Baiklah. Dua bayi kecil sudah bernyanyi secara serentak. I'm coming! I'm coming!

Ini bukan berleter, ini nasihat habaq hang.

No comments:

Post a Comment