Tuesday, September 2, 2014

Bila Perempuan Garang Menulis.

Satu benda yang sangat sangat aku nak elak ialah mencari pasal. Aku tak berminat. Bermain main atau bergurau senda secara berlebihan juga bukan cara aku. Bagi sesetengah orang, mungkin perkara macam ini dah jadi macam lauk pauk dalam hidup, tapi tak bagi aku. Jangan bergurau pelik pelik dengan aku. Aku tak boleh hadam. Sebagai seorang perempuan merangkap seorang isteri dan jugak seorang ibu, bagi aku setiap gurauan ada batasan. Bila aku, kat mana mana pun aku pergi, bukan aku bawa nama keluarga dan nama suami aku saja. Aku bawa maruah, harga diri dan nama baik suami aku bersama sama.

Ini pasal aku rasa memang sesuai aku duduk di rumah berkhidmat untuk suami dan anak anak anak. Sebab apa? Sebab aku dah tak sporting.Ya, aku dah tak berminat. Mungkinkah aku dah berasa tua dan tak sesuai untuk bersenda gurau  macam dulu dulu? Bagi aku, CP dan anak anak adalah tumpuan utama sekarang. Aku malas merepek. Aku jadi serius.

Ya. Aku jadi lebih reserved. Sekarang. Point kat sini bukan aku nak cakap aku baik. Aku cuma nak cakap yang aku dah berubah. Aku bukan baik pun zaman muda remaja dulu. Sekarang pun bukan baik jugak. Banyak yang aku tak peduli. Semua yang aku nak buat, ikut suka hati. Tapi aku tak mau lah anak anak aku jadi macam aku. Makan masa. Memang aku ambik masa yang lama untuk berubah. Sekarang pun proses tu masih berjalan lagi. Ada masa aku terlupa, ada masa aku leka sikit, tapi aku sedang mencuba.

Bagi aku, segala kenangan silam atau  memori ketika zaman kegelapan dulu, lebih baik  buang jauh jauh. Orang Kedah kata lempaq tauk buang. Kenang boleh tapi mestilah disusuli rasa penyesalan. Tak perlu dibangga kalau berbuat maksiat canang satu dunia.

Entry ni aku tulis secara general. Semua adalah dari pandangan dan pendapat peribadi aku. Tiada kena mengena dengan kau, kau atau kau. Yang baik jadi tauladan, yang buruk jadi sempadan.

Sekian. xoxo

..monecomel..

Yang Tak Berapa Nak Ikhlas,
PEREMPUAN GARANG.





No comments:

Post a Comment