Sunday, September 7, 2014

Ikhlaskah aku?

Niat. Sesuatu yang kita boleh lafaz di mulut dan juga di dalam hati. Sesuatu yang kita tanam di dalam diri. Sesuatu yang kita berazam nak buat.

Ikhlas atau tidak, tak dapat nak ketahui. Ia adalah antara kita dengan Allah. Selagi niat atau keinginan itu patuh syariat, tidak melalaikan, tidak mendatangkan kesan yang buruk terhadap seseorang, InshaAllah, hidup akan mudah.

Bersangka baik adalah bagus, berwaspada bukanlah tidak percaya tetapi lebih kepada berjaga jaga. Tidak berlebih lebih atau besederhana dalam melakukan sesuatu perkara, adalah lebih elok dari melampaui batasan. Ya, termasuk bergurau senda secara membabi buta. Maaf, aku bukan anti sosial. Aku cuma  nak ingatkan batas batas aku sebagai seorang mak dan isteri orang. Hati aku diperbuat dari kaca, bukan dari steel atau berlian.

Ingat kembali niat yang asal, Inshaallah, Allah permudahkan.

No comments:

Post a Comment