Monday, February 24, 2014

Bila anak anak dah besar nanti...

Kerja makan gaji dengan swasta yang dah pasti tiada pencen memang agak scary. Bagilah gaji banyak manapun, bonus tiga empat belas bulan pun, harga barang dan kos hidup tetap akan naik mencanak canak. Maknanya, pepandailah nak invest kat mana pun, asalkan menepati syara' dan tidak haram dan boleh digunakan di hari tua. Yang ada extra cash lebih sikit, boleh beli IPO, jual beli saham Main Index, menyimpan di Tabung Haji, melabur di ASB atau di mana mana saja yang boleh buat keuntungan walaupun sedikit. Boleh jugak beli emas pelaburan sikit sikit yang boleh menjana keuntungan di kemudian hari.

Pendidikan di masa depan pun kena ambil kira juga. Yuran pengajian anak anak mesti mahal bila sampai waktu mereka ke universiti nanti. Tak macam zaman aku belajar dulu. Satu semester, tak sampai RM 1k pun. Yalah, tu baru yuran pengajian. Tak kira lagi kos nak beli segala buku teks dan alat alat pembelajaran yang berkaitan. Kalo dapat duduk Kolej, Alhamdulillah. Kalau menyewa di luar kampus, dah kena bayau sewa rumah. Duit makan dan transportation cost pun kena kira sekali. Makk aiii. Untunglah, ada PTPTN. Tapi itu hutang. Hmmm.

Aku dengan Cp dah berkira kira dari dulu lagi kalau boleh tamau anak anak amik pinjaman PTPTN.  Bukan apa. Belum kerja lagi dahstart hutang. Baru nak kerja dah ada hutang standby tunggu nak dibayar. Kesian kesian. Tapi itulah, kenalah menyimpan. Kalo ada saving lebih dari mencukupi, by the time budak budak ni nak sambung belajar, taklah terasa sangat. InshaAllah. InshaAllah.

Sebab tu jugaklah aku terharu tengok Cp bertungkus lumus perah otak, cari idea  bagaimana nak expand atau double up setiap apa yang dah ada semata mata untuk kelangsungan family pada masa sekarang dan juga untuk masa hadapan. Niat asal kami melabur dalam dinar dan dirham ialah untuk pelaburan diri sendiri, tapi aku tak ada masalah kalau ada sesiapa yang berminat nak beli emas PG dekat aku. Nak tanya serba sikit pasal pelaburan emas pun boleh. InshaAllah, aku akan bantu setakat yang aku mampu. Aku pun baru lagi, masih belajar. 



Munirah Muhamad Hasbullah
PG040439
Sms/Whatsapp : +60134372446
Email : monecomel@yahoo.com
Tanah Merah, Kelantan

No comments:

Post a Comment