Wednesday, February 19, 2014

Cerita dari Facebook.

Bila baca posting SN di facebook tadi, aku senyum ja. Point yang dia highlight memang bagus. Macam bapak akulah. Bapak aku garang, tapi tak pernah makan orang. Bapak aku tegas, tapi dia tak ganas. Belum pernah aku kena pukul seumur hidup dengan bapak aku. Mungkinkah aku anak yang baik? Amin. Hehhehheh.

Rumahtangga mana tak pernah bergelora. Kejap gaduh, kejap baik. Kejap macam belangkas, kejap macam kucing dengan anjing.Hish. Pening kan. Yalah. Manusia bukan robot. Manusia ada perasaan. Halus dan sensitif bagai kaca. Jadi sekali sekala tersentap dan berderai tu, normal lah.Asal takda penderaan mental dan fizikal sudah. Perang dingin pun kalau boleh aku tak nak. Merajuk boleh tak?

Sekarang ni, kita tengok bila ada sedara rapat yang berkahwin akan terdengarlah frasa yang macam SN highlight tu. Kena prepare lah takut suami tinggal, takut suami buat taik dan segalanya. Heh, belum kawin lagi dah dipojok macam macam dan disuruh menaruh prasangka buruk pada bakal suami. Toksah kahwin la macam ni.

Aku dulu lepas kahwin, ramai mak nenek tanya bila nak kerja. Rugi sangat kalau ada degree tak kerja. Lepastu siap pesan suruh aku ingat balik berapa banyak bapak aku dah belanja sepanjang aku belajar. Weh. Ini sudah melampau. Ditambah pulak masa kami mula mula kahwin tu Cp pun masih dalam probation sebagai trainee lagi. Kami  tak fikir panjang pun. Kemudian tup tup dapat Che Wani. Baru nak berehat jap konon nak jadi career woman, tetiba terdapat Che Wina. Lepas tu Aiman. Lepas tu Syafiyah dan InsyaAllah akan bertambah lagi seorang tak lama lagi. Alhamdulillah. Anak anak pun rezeki juga kan.

Dolu dolu masa darah muda, memang aku pernah jugak terlintas apa yang akan jadi pada aku kalo tetiba Cp terlupa tersayang aku dan anak anak. Pun aku ada jugak perasaan kasihan dan teringin jugak nak balas jasa baik bapak aku sepanjang hidup. Lebih lebih lagi bila mak aku dah tak da. Dialah mak, dialah ayah.Tapi Allah Maha Besar. Dia beri secara tidak langsung. Alhamdulillah. Terima kasih Cp. I Heart You.

Kesimpulannya, dalam hidup ni mesti ingat Allah yang berkuasa atas segala galanya. Dalam pada kita redha dengan apa yang Dia dah beri pada kita, kita mesti cuba perbaiki diri dan berusaha ke arah yang lebih baik. Yang penting, toksah dok pikiaq jauh sangat, membayangkan nasib buruk diri di tangan suami kalau takda kerja, takda gaji dan takda harta simpanan gelap sendiri padahal takda apa apa pun. Allah kan ada.