Sunday, February 23, 2014

Bila Surirumah Bercakap: Sekeping Dinar, sekeping Dirham.

Tahun lepas, bila orang sibuk sana sini habaq kata emas murah, emas dah jatuh harga, aku pun kalut sama. Mulalah berangan ok nak beli apa Lagipun memang sebelum tu dah berkira kira nak membeli untuk anak anak. Jadi, tanpa berlengah kami ke HJ. Aku dah tentu terus ke bahagian mak nenek gelang tangan, rantai tangan dan rantai. Mak ai. Kelabu mata. Selesai pilih sorang satu benda, Cp datang dan tanya nak beli dak Pamp Suisse. Eh, takda dalam senarai pung.

Aku pun gi tengok. Ok. Bersealed dan ada nombot siri. Cp amik dua ketul dan belek belek tiga empat kali. Kesalahan pertama, tengok barang yang tiada dalam senarai. Baiklah. Dah pegang rasa seronok tanak lepas. Kesalahan kedua, isteri yang pak hangguk macam aku yang selalu kata "ikut abanglah". Kesalahan ketiga, membeli tanpa negotiate harga. Arrrgh. Argggh. Dah balik rumah baru sedar nok. Aku tanya Cp kenapa kita tak minta kurang tadi. Beli barang kemas macam beli baju. Tidak pandai atau kurang kecerdikan. Nasi dah jadi bubur pun. Tak, aku tak nangis. Aku anggap aku kekurangan ilmu. Maka aku dan Cp perlu cari ilmu dan tambah lagi pengetahuan pasal pelaburan emas ni.

Lepas kejadian pahit tersebut, aku ngan Cp googled sana sini cari info pasal emas. Barang yang lepas jangan dok kenang sangat. Takpa. Simpan buat ketui dan kenangan. Kita cari ilmu dulu. Cari orang yang pakar dan berpengalaman dalam bidang ni. Tapi sekala sekali terpandang ketulan Pamp Suisse tu, ada jugak rasa macam nak telan ja. Haiii, kalo ikut hati mati, ikut rasa binasa. Chewah. So, survey sana sini, Cp jumpa satu blog yang menarik dan Alhamdulillah, sekarang aku dah jadi dealer PG. Kenapa aku pilih PG? Sebabnya ialah proses jual beli emas di PG telus, mudah dan tiada syarat merepek repek. Lagipun emas PG tak bersealed, so dia takdala nak letak syarat macam, calar, kemek atau sealed bukak dah jadi used gold. Paham paham le kalo jadi used gold. Kalo nak tolak, spread (susut nilai) boleh sampai 25%. Arghh. Macam Pamp Suisse. 

Dalam banyak banyak jenis emas dan silver di Public Gold, aku ngan Cp lebih prefer Dinar (emas dalam bentuk coin)dan Dirham (silver dalam bentuk coin). Pertama sebab dinar tiada caj untuk transportation cost kalo di semenanjung. So, bayar untuk harga dinar sajalah tanpa kos lain. Lepas tu, spread dinar sangat rendah kalo nak compare dengan yang lain. Dalam 6%++ kalo tak silap. Dirham (silver) pulak ada transportation cost, tapi dalam rm 5 ja untuk setiap seketul. Tapi dirham lebih cepat naik compare dengan dinar dan dirham lebih murah. Sekarang, dirham dalam Rm102 as @ 22/2/2014.



Aku ngan Cp bermula dengan sekeping dinar dan sekeping dirham saja. Aku jadi dealer ni pun secara kebetulan. Sebelum ni memang nak, tapi syarat nak jadi dealer PG kena beli emas RM20k dalam satu resit. Makk aii. Tapi sekarang ada promosi kalo beli emas 100g dah boleh jadi dealer which is way cheaper, so aku ngan Cp amiklah peluang. Niat kami cuma, esp Cp lah dia nak diversified portfolio dia supaya takdalah dia fokus satu dua investment saja. Lagipun emas ni bagus untuk long term. Bezanya kalo jadi dealer, untuk setiap transaction belian emas akan dapat 1%, kalo jual dapatlah dalam 0.5%. Memanglah nampak macam sikit, tapi InsyaAllah sikit sikit lama lama jadi setambun. Takdalah nak sampai membukit emas. Sikit atau banyak rezeki yang Allah bagi, Alhamdulillah. Thanks Cp for everything. Sekian.

P/S: Kepada yang berminat nak diversifed saving ke dalam bentuk dinar/dirham bolehla email ke monecomel@yahoo.com / whatsapp @ +60134372446. Boleh juga terus order kat Public Gold dan letakkan introducer No: PG040439 Munirah Muhamad Hasbullah. InshaAllah nanti kita boleh berkongsi-kongsi ilmu tentang pelaburan emas ini.

No comments:

Post a Comment