Thursday, February 20, 2014

Kulit Sensitif dan Moogoo.

Bila kita ada anak anak yang berkulit sensitif dan mudah sangat jadi ruam dan gatal gatal, kita sebagai mak akan jadi tak keruan. Anak anak aku semua berkulit sensitif tapi tahapnya berbeza beza lah antara satu sama lain. Paling ok sikit Cik Wani, tapi dia ada asthma. Kulit paling tak tahan ialah Cik Syafiyah dan Aiman. Dulu, aku suka sangat beli KeriJunier, Jonsen dan Purin ( hahaha, nama yang aku bagi tak menahan ). Tapi lepas dua tiga kali pakai, kulit budak budak ni dah mula menggelupas especially tang belakang. Bingung saya pak! Kemudian, pakai Lactacyd, then Sebamed, then Oilatum dan last sekali Cetaphil. Boleh la pakai semua tu, tapincuma tahan dua tiga minggu ja. Lepas tu jadi balik. Syafiyahlah paling teruk.

Lepas tu aku beli Buds. Ala, kat Tesco berlambak. Tapi botol cinonet sangat. Buds best sebab ia organic. Tak tau le betui ke tidak, tapi dah dia tulis kat situ organic dan natural ingredients, aku pun sebatlah. Memang takda lagi masalah kulit dekat kanak kanak ribena ni. Cumanya, botol dia cinonet. Cepat sangat habis.



Ada satu hari tu, aku bukak paper dan nampak iklan pasal Moogoo. Eii. Comelnya nama produk ni. Dia tulis kat situ memang sesuai untuk orang yang ada eczema dan sensitive skin. Boleh guna di muka dan badan. Semua dia guna natural ingredients dan berasaskan glucose dan coconut. Botol size 500 ml. Wah. Banyak ni. Aku pun pergilah Watson dah dia kata kat situ ada jual. Sebotol dalam RM 59 kot kalo tak silap aku. Baiklah. Tak salah aku cuba. Lagipun botol dia besar. Tak payahdah aku jadi pengumpul botol plastik yang handal.



Alhamdulillah, anak aku takda masalah kulit dah bila pakai Moogoo. Bau pun sedap. Rasa macam nak telan . Tapi yang leceh cuma satu. Dia boleh pedihkan mata so kena hati hati bila nak sabun budak budak kecik. Kang depa tonyoh mata, meraung satu rumah. Aku beli kat Watson ja. Tak taulah tempat lain. Tak pernah cari pun. Yang pasti, Moogoo memang berkesan untuk orang yang berkulit sensitif macam anak aku. Ok. Nak sambung kerja kerja domestik balik. Sekian.