Tuesday, June 14, 2011

Antara kopi, teh dan juga Milo

Mana satu aku nak minum. Memandangkan mulut aku ada satu saja, pundi kencing pun taklah sebesar mana, aku kena pilih. Malangnya kalau di bagi tiga pilihan kat atas tu, ni dah macam aku ni tak da pilihan saja. Kopi memang dah out dah. Sejak aku beranak ni, kopi dah tak lagi jadi pujaan tekak ku. Bukan tak teringin. Kopi itu lazat. Setiap kali aku bancuh ja air kopi untuk CP, menyengat sangat aroma dia masuk dalam lubang hidung aku. Oh, alangkah nikmatnya kalau aku boleh minum barang seteko dua. Melampau punya imaginasi. Sebenarnya, aku pernah terjatuh masa kat dalam bath tub. Jatuh gedebuk cam nangka busuk busuk tu. Sakit jangan cakaplah. Amat sangat. Tapi aku degil. Tak pi klinik pun. Konon hebat sangatlah. Ala, jatuh sikit ja, Mana ada luka pun. Tapi, semenjak dari hari tu, tiap aku minum benda yang berkafein, mulalah sentap kat kat bahagian yang aku terjatuh tu. Sakit woo. Sampai kadang kadang rasa macam nak rembat ja Painkiller masuk mulut tapi aku tahan. Sejak tu, aku dah berenti minum kopi dan mengucapkan selamat jalan Romeo pada si kopi.

Tadi cerita kopi. Ini cerita teh pulak. Macam macam. Lepas aku beranak jugak, aku dah tak minum teh. Tahu sebab apa? Sebab setiap kali aku minum teh, sakit kat pinggang macam nak tercabut padahal bila aku tak minum aku steady ja. Menu teh tarik macam dalam buangan ja setiap kali makan kat luar. Seksa woo. Kopi dan teh is my feveret. Mula mula aku rasa cam nak mogok jugak. Apahal orang lain minum tak da apa apapun tapi tang aku minum semua sakit. Tang sini sakit tang sana sakit. Mungkinkah ini cobaan. Mungkin tidak.

Dah kopi tak boleh, teh tak boleh tinggal Milo sajalah yang boleh. Minum Milo tada hal. Takda la pulak aku sakit sana , migrain sini, kembung sana, sentap sana sini. Jadinya minum Milo sajalah kan. Tapi aku tak kisah dah pun. Sekarang dah terbiasa da. Cuma kadang kadang bila nafsu membuak buak tengok teh tarik CP atau kopi panas yang menggelegak depan mata, sempat jugak lah aku tumpang hirup tiga empat saat. Hirup saja tau. Bukan segelas atau seteko dua. Kalau nak jugak melantak banyak banyak banyak, lepas ni boleh menggelupur atas katil macam ulat bulu kena bantai dengan lidi.

Sebenrnya, dalam hidup ni, ada banyak pilihan. Ada yang baik dan ada yang buruk. Semuanya dah tersedia untuk kita pilih. Samalah kalau ada segelas fresh oren dengan segelas wiski atas meja. Sebagai Muslim, mana satu kau nak minum. Atau antara sehelai baju berlobang sana sini ketat seksi meksi sampai nak jalan pun terkepit kepit dengan sehelai baju yang sopan, selesa dan menutup aurat. Makin kita dewasa, akal fikiran dan pertimbangan jugak semakin stabil dan matang. Kita dah boleh beza mana yang baik dan mana yang buruk. Bukankah itu gunanya akal yang Allah kurniakan kepada kita. Tepuk kepala kalau pening baca entry aku ni. Sekian. Tata.



P/s : Aku jugak minum Ho ho Horlicks dan Ovaltine. Tengok. Aku ada banyak pilihan.

No comments:

Post a Comment