Tuesday, May 26, 2009

Bodoh Sombong dan Tuttt

Stupid dan begok. Ingatkan semalam dah selesai. Oh kampungku. Hai kampungku. Tak pernah aku jumpa. Ni lah baru pertama kali aku jumpa dengan manusia macam ni. Taksub. Tak sangka pulak ada orang yang teruk macam ni.

Cerita dia macam ni. Kat sebelah rumah tok aku, ada sebidang kecik tanah. Arwah tok wan aku wakafkan lama dulu untuk surau. Surau tu pun dah lama dah. So, ada la sikit peruntukan yang kerajaan bagi untuk baik pulih surau yang dah uzur ni. Mula-mula tu aku pun curiga la jugak. Apasal tak runtuh buat bagi jadi setingkat? Apsal tingkap dia sebelah semak? Apsal baik pulih ja dan tak buat baru? Macam-macam lagilah soalan aku tanya bapak aku. But then, dari sehari ke sehari sampilah aku tengok surau tu dah nak siap, barulah aku nampak. Ooooo. Macam ni. Oooo. Begitu.

Semalam, Hamba Allah yang sangat bertuah ni tetiba ja suka suki nak ubah suai ikut suka dia. Aik. Apa ni. Lepas tu siap maki hamun lagi orang yang buat kerja-kerja tu. Apa kuli boleh suka hati ka adjust ikut suka. Tak boleh kan? Masalahnya, Hamba Allah ni tak paham bahasa. Aku pun tak pasti apa motif dia buat mengamuk-mengamuk kat sini. Setahu akulah, sepanjang surau tu ada kat sini, rasanya baru tiga empat kali Hamba Allah ni naik sembahyang. Dulu pernah sekali dia naik nak berjemaah, tapi lepas tu tegur kat Iman katanya bacaan salah. Bila suruh dia baca, Eh, siapa yang salah ni. Bacaan Hamba Allah ni lagi pelik dan luarbiasa dari Tok Imam tu sendiri. Esoknya, terus tak naik dah. Apa punya perangai ni?

Ada sekali masa pilihnraya, Hamba Allah yang sangat betuah ni dengan penuh rasa bangga p buat sketch pulak kat atas Parti Dacing punya Banner. Ayat yang mencabar pulak tu dia tulis.Apa ke hei ni. Tahu la tak suka. Tapi janganlah sampai nak menjahanamkan harta yang bukan kepunyaan sendiri. Pelik. Bodoh sombong pun ada jugak sikit-sikit. Aku bukanlah penyokong parti Dacing atau parti Bulan. Aku neutral. Tiada masuk mana-mana pihak. Sebagai generasi muda, aku rasa muak, mual dan geli nak ambil tahu bila tengok keadaan politik negara macam Tuuttt. Sorry not interested to talk about this. System bila dah malfunctioned memang tak boleh pakai.

Apa-apa hal pun sambung cerita tadi balik. Tadi Hamba Allah tu datang lagi. Memekik sana sini. Konon dia ja betul. Habih la jadi tontonan orang kampung dan jugak gelak ketawa orang yang lalu-lalang. Lama-jugak la kejadian ni. Ntah angin apa ntah. Sekarang dah reda sikit. Harap-harap petang satgi jangan dia mai pulak sudah bawak parang tajam lepastu..... Hish..ngeri. Tak mau pikiaq ah. Aku senang ja. Telefon Polis. Dah. Habih cerita. Cakap banyak jom kita p sembang kat Balai. Fullstop.

2 comments:

  1. fuh! lepas geram nampaknyer mone...

    ReplyDelete
  2. Memang pun. Geram betul aku Ummi kat Hamba Allah tu. Kalau boleh, nak ja aku kasi hantam sama dia. Ceh. Macam kuat ja aku ni. :D

    ReplyDelete