Friday, November 6, 2009

Tak berapa kurus sedikit tembam

Penampilan itu penting. Bukan hanya pada orang yang bekerja 9 to 5 sahaja. Malahan surirumah yang duduk melepak di rumah 5 hari dari hari Isnin sampai hari Jumaat 24 jam pun perlu berpenampilan menarik.Bukan tunggu hari Sabtu dan Ahad bila suami bawak p jalan2 baru nak berpenampilan menarik. Saya tak cantik. Pakailah apapun. Mekaplah tebal 5 hingga 6 inci pun kat muka ni, ahhh mesti takkan cantik macam Siti Nurhaliza. Eh. Jangan. Jangan fikir macam tu. Menarik tak semestinya cantik di muka sahaja. Bukan pada wajah semata mata tau. Berpakaian kemas dan bersih pun jatuh dalam kategori menarik apa. Tambah lah sikit dengan perfume kasi bau wangi sikit. Kalau nak sembur banyak pun sukahatilah. Ya lah. Nak cover bau bawang dengan segala bau di dapur yang dah meresap jauh kedalam liang liang roma di badan ni. Maklumlah. Nama jawatan pun surirumah. Tak sah lah kalau tak masuk dapur dan duduk bertenggek separuh hari kat situ.

Aku bukan cakap pandai ka apa. Aku bercakap berdasarkan pada pengalaman aku. Tahun ni, masuk tahun ke 6 aku ngan Che Pyan kahwin. Aku ingat lagi lepas aku habih pantang kat anak aku yang sulung. Ya Allah. Memang slebet nak mampuus. Selekeh tak tau nak habaq dah. Kalau orang mai rumah tu mesti oarng ingat aku ni bibik bukan bini tuan rumah. Anak sulunglah katakan. Kadang kadang lepas mandi, nak sikit rambut pun rasa macam buang masa sangat dan tidak berbaloi berbanding menghabiskan masa dengan anak. Dah lah rambut panjang macam pontianak. Pemalas nak sikat pulak tu. Mujurlah Che Pyan tak bising masa tu. Setakat yang aku tahulah. Tak tau lah kalau dia komplen dalam hati dia sorang sorang. Sapa suruh tak cakap kan.  Bila Wani dah masuk 7 bulan aku mengandunglah lagi pulak. Biasalah orang mengandung ni. Morning sickness yang melampau lampau sampai nak bangun pun tak larat apa kejadah aku nak mengadap cermin bersolek bersiap sana sini. Baik aku ZZZzz. Rehat. Lagi bagus. Lepas beranak dekat Wina pun slebet aka selekeh jugak. Lagilah teruk. Ada dua orang budak kecik yang aku kena take care. Sekali lagi aku di salah anggap sebagai bibik setiap kali orang pandang aku dengan sebelah mata. Kesian aku kan.

Lepas tu, bila Wina dah besar sikit macam setahun lebih macam tulah lebih kurang, aku dah start rasa tak happy dah. Aku rasa macam teruk sangat. Che Pyan pun dah mula perli aku kata aku ni bau macam bawang dah. Kenapa aku selekeh sangat ni! Berperisa bawang pulak tu. Kadang kadang tu rasa risau jugaklah. Ya lah. Kat ofis Che Pyan tu, semuanya bergaya, berpenampilan menarik dan kemas. Bila dia balik rumah, terpaksa lah pulak menghadap bini selekeh macam apa ntah, lepas tu bau bawang sana sini. Mestilah tak bagus kan. So, start lepas tu, aku mulalah buat make over sikit. Baiki mana yang patut. Bersiap sedia bila Si Dia pulang dengan berpakaian cantik dan menarik. Tempek muka dengan make up serba sikit bila nak keluar berdating berlima beranak. Tapi tak dalah over sangat kan macam pelakon Opera.Yang penting Che Pyan tak nampak aku selekeh mengalahkan orang tak da laki. Sekarang ni anak aku dah tiga orang. Kalau nak cerita bab tak cukup masa ni memang tak akan cukup punya. Pandai pandailah kan. Kat sinilah penting Time Management. Yang penting semua Hepi.

Sekarang aku dalam proses nak menambahkan berat badan sikit. Che Pyan bukan suka kalau aku kurus kering mengalahkan orang yang kebuluran sebab suami bagi makan satu kali sehari. Mungkin sedikit chubby tapi bukan gemuk atau gendut. Mungkin ayat paling sesuai ialah 'Tak berapa kurus, sedikit tembam'. Ok. ThaTha. BaBai


p/s : To all the Ladies out there, ingatlah 'Tak da sorang pun perempuan yang hodoh dalam dunia ni. Hanya yang pemalas atau orang Kedah kata yang Balok Liat saja yang akan bagi 1001 alasan untuk mengelak daripada dipanggil Pemalas dan Selekeh kerana tidak menghias diri dan berpenampilan menarik untuk suami'

No comments:

Post a Comment